czwartek, 7 lipca 2016

Auta z historią



        

      

      

      

         

Muzeum Motoryzacji i Techniki w Otrębusach powstało w 1995 r., jednak zbieranie eksponatów rozpoczęto o wiele wcześniej. Odwiedzając to miejsce możemy podziwiać zabytkowe pojazdy, rowery, motory, eksponaty związane z lotnictwem, militariami ale też mundury, radia, plakaty a nawet wózki dziecięce. Właścicielami muzeum są Joanna i Zbigniew Mikiciukowie. 

JAG - rok produkcji 1897


Końcówka XIX wieku to czas, kiedy rodziła się motoryzacja. Wtedy najczęściej były to jeszcze wozy konne, w których zwierzę zamieniono na silnik. JAG, wyprodukowany w USA, jest najstarszym pojazdem w chwili obecnej w zbiorach polskich . Do jego napędu używano nafty, nabywanej w aptekach. 


Osiągalna prędkość wynosiła 17,5 km/h. Pojazd co kilka kilometrów musiał się zatrzymywać, jednorazowo mogąc pokonać jedynie 5km. Po takiej odległości należało dokonać smarowania tłoka oraz korbowodu.  






VW typ 82 Kübelwagen

Był to samochód osobowo-terenowy, konstrukcji niemieckiej. Pochodzi z okresu II wojny światowej. Stanowił wojskową wersję samochodu osobowego Volkswagen Garbus. 

Od połowy lat 20 XX wieku, armia niemiecka poszukiwała lekkiego samochodu osobowego o zwiększonych możliwościach poruszania się w terenie. Miały one mieć podwozia typu 4x2 i całkowicie otwarte nadwozia. Ochronę przed złymi warunkami atmosferycznymi miał stanowić składany, brezentowy dach oraz zwijane, brezentowe osłony w miejscu drzwiczek. W samochodach tych podwyższono prześwit przez montaż większych kół, wzmocniono resory, przebudowano układ wydechowy i hamulce. Do bezpieczeństwa załogi miały przyczyniać się również specjalnie ukształtowane, kubełkowe siedzenia, dając dodatkowe oparcie boczne i jednocześnie zabezpieczając przed wypadnięciem. Z ich względu początkowo auto było nazywane otocznie - Kübelsitze, później Kübelsitzwagen, aż w końcu ostatecznie Kübelwagen. 

Armia niemiecka używała tego typu wielu różnych marek. Pierwsze rozmowy na temat wojskowej wersji Volkswagena odbyły się już 1934 roku.Miał to być pojazd przystosowany do przewozu trzech żołnierzy oraz lekkiego karabinu maszynowego wraz z amunicją. Z pomysłu tego jednak początkowo zrezygnowano, a powrócono do niego na początku 1938 roku.
Urząd Uzbrojenia Wojsk Lądowych przyjął propozycję SS-Hauptsturmführera A. Liese i już 3 XI 1938 roku zaprezentowano prototyp pierwszego pojazdu, oznaczonego jako VW typ 62. Miał on odkryte, stalowe, opływowe nadwozie, nie posiadał drzwiczek, a przednia szyba nie była jeszcze składana. Pojazdy tego typu były sprawdzone w warunkach bojowych w czasie agresji na Polskę w 1939 roku. Zaś seryjne samochody VW typ 82 zostały użyte w trakcie walk we Francji, po tym jak większe dostawy do jednostek liniowych miały miejsce w połowie 1940 r. Kübelwagen używane były we wszystkich rodzajach wojsk, na wszystkich frontach wojny.


 

 



 Fiat 508 Pick Up



Rok produkcji - 1932 - 1939
Silnik - 4 cylindrowy
Pojemność - 995cm3
Moc - 24KM
Prędkość maks. - 85 km/h
Pojazd produkowany dla potrzeb Wojska Polskiego






 


Czapajew Gaz 67

Silnik - 4 cylindry
Pojemność - 3200cm3
Moc - 40KM
Prędkość maks - 90 km/h
Zużycie paliwa - 16L/100km

Potocznie pojazd ten nazywany był "Gazik", a w Polsce także "Czapajew". Był to radziecki samochód terenowy z czasów II wojny światowej i lat powojennych. Produkowany w Fabryce Samochodów im. W.Mołotowa w Gorkim (GAZ). Auto z napędem na 4 koła. Komfort jazdy zapewniał szeroki rozstaw kół. Służył do przewozu 4 - 6 osób lub ładunku o masie do 400kg, lub nawet holowania moździerzy i dział małego, a w przeciążeniu nawet średniego kalibru (76mm). Mógł ciągnąć przyczepę o masie do 800 kg. W celach łączności montowano na nim radiostację lub urządzenia do budowy linii telefonicznych. Niektóre z tych samochodów były uzbrojone w ciężki karabin maszynowy Maxim 7,62mm lub wielkokalibrowy karabin maszynowy.     


Cadillac Eldorado

Rok produkcji - 1968
Silnik - 8 cylindrowy
Pojemność - 8200cm3
Moc - 350KM
Prędkość maks. - 200km/h

Nazwa "Cadillac" dla założonej w 1902 roku w Detroid firmy, wywodzi się od nazwiska francuskiego oficera, który w 1701 roku założył miasto. Od 1909 roku firma weszła w skład koncernu General Motors, który przydzielił Cadillacowi rolę najbardziej prestiżowej marki w koncernie. 


Te samochody były największe, najlepiej wyposażone i najdokładniej montowane. Od 1954 roku zapoczątkowano całkowicie nową stylizację nadwozia, wprowadzając słynne skrzydła, które stale powiększano, aż do 1999 roku, gdy zaczęto je systematycznie zmniejszać. W okresie szczytowej popularności modelu sprzedaż samochodów wynosiła 51 000 sztuk rocznie.  






Skoda Octavia


Model produkowany w latach 1959 - 1971
Silnik - 4 cylindrowy
Pojemność silnika - 1089 cm3
Moc - 40 KM (przy 4200 obrotów na min.)
Prędkość maks. - 110 km/h
Zużycie paliwa - 7,7 L/100km
Waga - 1270 kg







Ford XL

Przedstawiciel największych krążowników szos - ma ponad 2 metry szerokości i ponad 5 metrów długości. W środku mogło wygodnie podróżować 6 osób. 

Na początku lat 70-tych, kiedy nikt jeszcze nie spodziewał się światowego kryzysu paliwowego, dominowały auta wyposażone w widlaste 8-cylindrowe silniki o pojemności od 5000 do ponad 8000cm3 i mocy do 400KM. Wiązał się to również z wysokim zużyciem paliwa, nie schodzącym poniżej 25L/100km. Większość z nich potrzebowała jednak ok. 35L / 100km. Aby można było pokonać dłuższe odległości między miastami, baki takich aut miały pojemność 120L paliwa. 




Ford Thunderbird

Rok produkcji - 1968
Silnik - V8
Pojemność - 7654 cm3
Moc - 324KM

Thunderbird jest odpowiedzią na legendarny model Chevroleta Corvette. W pierwszych latach produkcji ulegał jeszcze szybkim modernizacjom, jednak zawsze charakteryzował się najlepszymi osiągami, doskonałym wykończeniem i praktycznością, co stawiało go przed "rywalem".

Model z 67 i 68 roku zasłynął, dzięki roli w filmie "Thelma i Luise"






Horch

Rok produkcji - 1936
Pojemność silnika - 3519 cm3
Moc - 75 KM

Horch był najwyższej klasy samochodem produkcji niemieckiej. Używany przez najważniejszych oficerów Wermachtu i polityków III Rzeszy.


 








Rolls - Royce Silver Shadow

Rok produkcji - 1965 - 1980
Silnik - 8 cylindrowy
Pojemność - 6230 cm3
Prędkość maks. - 185 km/h

Pierwszy samochód Henry Royce stworzył w 1903 roku. Dał on początek jednej z najsłynniejszych marek świata. W ciągu kilku miesięcy sprzedał H.Royce sprzedał wczesny model firmie hon C.S.Rolls, a pod koniec 1904 roku stworzono spółkę,a wyprodukowane samochody odtąd zwano Rolls - Royce. 

Model Silver Shadow wyszedł na rynek w 1965 roku i był pierwszym z modeli o strukturze nośnej skorupowej. Nadwozie nie miało nic wspólnego z poprzednimi modelami. Rozpoczęto również produkcję tej generacji samochodów w różnych wersjach - sedany, coupe, kabriolety. Tradycyjne auta posiadały ekskluzywne wyposażenie, wyrafinowane elementy ozdobne nadwozia, a wewnątrz drewno, dywany i skóry najwyższej jakości. 





ZIS 110 Kabriolet

Rok produkcji - 1948
Silnik - 8 cylindrowy, rzędowy, dolnozaworowy
Pojemność - 6002 cm3
Moc - 140KM
Prędkość maks. - 150 km/h
Zużycie paliwa - 48L/100km

Samochód wyprodukowano na życzenie Józefa Stalina - 7 egzemplarzy.




Egzemplarz, który możemy podziwiać w Muzeum Motoryzacji i Techniki został przysłany do Polski w 1951 roku, podczas budowy Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie, jako dar dla narodu polskiego Józef Stalin miał jako pierwszy przejechać nim przed trybunami i przekazać swój dar. Jednak budowa Pałacu się opóźniła, a śmierć Stalina uniemożliwiła osobiste wręczenie prezentu. Samochód pozostał jednak w Polsce, zostając autem marszałka Rokosowskiego, służąc przy obchodach świąt państwowych lub przyjmowaniu zagranicznych gości. Z tego wyjątkowego auta korzystał również długi czas Władysław Gomułka. 


 

 




Lando

4-miejscowy powóz został zaprojektowany w XVII wieku w znanej z produkcji karet, niemieckiej miejscowości Landau. Początkowo był używany jedynie jako pojazd dworski w Niemczech i w Anglii, a w XIX wieku i na początku wieku XX. - jako reprezentacyjny  i wyjazdowy miejski środek lokomocji. 

Dwa jednakowe siedzenia pasażerów umiejscowiono naprzeciw siebie. Charakterystyczny dla Lando jest zaś półkolisty kształt, w którym dolna krawędź drzwi jest najniższym punktem korpusu pojazdu.




Opel Kapitan

Produkowany w latach 1938 - 1950
W 1938 roku kosztował 6500 RM, zaś po wojnie 9600 DM

Silnik - 6 cylindrowy
Pojemność silnika - 2,5L
Moc - 55KM
Prędkość maks. - 132 km/h
Skrzynia biegów - 3
Masa własna - 1600 kg


  






Volvo 262C Bertone

Rok produkcji - 1978

Ten model został wyprodukowany przez włoską firmę Bertone, w liczbie jedynie 300 egzemplarzy, z przeznaczeniem dla rodzin królewskich. Samochody te produkowano ręcznie we Włoszech, za wyjątkiem silników i płyt podłogowych, które powstawały w Szwecji. 




MG

Pojemność - 2500 cm3
Moc - 150 KM
Prędkość maks. - 500km/h
Zużycie paliwa - 11L/100km










Jest to replika angielskiego samochodu z 1950 roku, wyposażona w silnik Mustanga, doładowany za pomocą intercoolera. Karoseria wykonana plastiku, ale zachowuje kształt i wymiary oryginału z 1950 r.



Mercedes 170v



Brał udział w wielu filmach, serialach  - "Lata 20-te, lata 30-te", "Ocaleni", "Czas honoru", "Szpiedzy w Warszawie", a także spektaklu teatralnym (reż. J.Józefowicza) - "Polita"




Porsche 911 Targa

Rok produkcji - 1975
Silnik - 4-cylindrowy
Pojemność - 2687 cm3
Skrzynia - 5-biegowa
Waga - 1135 kg
Prędkość maks. - 213km/h
Zużycie paliwa - 16L/100km
Kosztował - 2160 DM



Buick

Rok produkcji - 1953

Samochód wypuszczony na rynek z okazji 50 rocznicy istnienia firmy Buick. Powstało ich 1690 egzemplarzy. Samochody te trafiły do rąk ludzi filmu, biznesu, polityki. Jeździli nimi np. Marilyn Monroe, Elvis Presley. Produkowano je w dwóch kolorach - różowym i czerwonym. 
Do Polski auto Bucik został sprowadzony przez premiera Cyrankiewicza.






Ford Mustang

Ford Mustang to amerykański samochód typu pony car. Pierwsza jego generacja była bazowana na modelu Falcon. Pierwszy egzemplarz zjechał z linii produkcyjnej w Dearborn (stan Michigan) 9 marca 1964 roku. Był to biały kabriolet z czarnymi elementami wystroju. Premiera Mustanga odbyła się na targach New York World's Fair - niemal miesiąc później - 17 kwietnia. 

Samochód ten miał być kierowany głownie dla ludzi młodych. Mustang - dziki koń z prerii Ameryki Północnej miał symbolizować wolność, nieskrępowanie i siłę. Jednocześnie logiem mustanga stał się galopujący koń na tle czerwonych, białych i niebieskich pasków - symbolizujących Stany Zjednoczone i amerykańskie korzenie. 
Samochód ten pojawiał się w wielu filmach (np. Bullit, Diamenty są wieczne), teledyskach (np. Guns N'Roses - Don't cry) i grach (np. Need For Speed - underground 2) , stając się  jednym z najbardziej znanych aut na świecie.    

Ford Mustang to amerykański samochód typu pony car. Pierwsza jego generacja była bazowana na modelu Falcon. Pierwszy egzemplarz zjechał z linii produkcyjnej w Dearborn (stan Michigan) 9 marca 1964 roku. Był to biały kabriolet z czarnymi elementami wystroju. Premiera Mustanga odbyła się na targach New York World's Fair - niemal miesiąc później - 17 kwietnia. 


Samochód ten miał być kierowany głownie dla ludzi młodych. Mustang - dziki koń z prerii Ameryki Północnej miał symbolizować wolność, nieskrępowanie i siłę. Jednocześnie logiem mustanga stał się galopujący koń na tle czerwonych, białych i niebieskich pasków - symbolizujących Stany Zjednoczone i amerykańskie korzenie. 


Samochód ten pojawiał się w wielu filmach (np. Bullit, Diamenty są wieczne), teledyskach (np. Guns N'Roses - Don't cry) i grach (np. Need For Speed - underground 2) , stając się  jednym z najbardziej znanych aut na świecie.      



Volvo 760 GLF - Prezydenta Lecha Wałęsy

Pancerny samochód, którym d połowy lat 90. jeździł Lech Wałęsa. Auto ma wagę 3,5 tony, tytanowo-ołowiane opancerzenia, szyby grubości 6cm, system gaśniczy i systemy łączności. 

W 1992 - 1993 trafił do Rady Ministrów. Używała go Hanna Suchocka. 

Samochody pancerne marki Volvo, były zamawiane dopiero po akceptacji szwedzkiej rodziny królewskiej.


Pancerny Peugeot 604 Ti gen. Wojciecha Jaruzelskiego

Rok produkcji - 1981
Pojemność silnika - 2664 cm3
Moc - 146 KM
Prędkość maks. - 193 km/h



Peugeot 604 Ti od 1981 roku jeździł w polskim rządzie, do codziennego użytku generała Wojciecha Jaruzelskiego. Był to samochód pancerny. Posiadał tytanowo - ołowiane opancerzenie, szyby grubości 6cm, system gaśniczy i systemy łączności. Wykorzystywany również do wizyt zagranicznych gości np. Jan Paweł II w 1987 roku podjechał nim pod Zamek Królewski w Warszawie.     




Cadillac Fleetwood Brougham - Edwarda Gierka

Sekretne auto PRL-u. Przez wielu historyków motoryzacji uznane za zaginione, a jednak...

Auto miało swoją rolę w "Planie ewakuacyjnym Edwarda Gierka". Zaraz po wydarzeniach radomskich, w niestabilnej sytuacji w kraju, najwyższe władze Komitetu Centralnego postanowiły przygotować plan odwrotu. Podstawowym założeniem było bezpieczne opuszczenie kraju w przypadku nasilających się zamieszek. Jeden z punktów planu obejmował zakup dokładnie takiego samego samochodu, jak używany wówczas przez prezydenta USA. Scenariusz zakładał, że Cadillac musi udawać limuzynę amerykańskich dyplomatów, a tak na prawdę w specjalnie przygotowanym bagażniku miał być wywieziony Edward Gierek. Pancerny Cadillac trafił do Polski w 1978 roku, ale jego istnienie musiało pozostać tajemnicą. Umieszczono więc go w kontenerze w okolicach dworca Gdańskiego w Warszawie, pozostawiając fałszywe amerykańskie tablice rejestracyjne i oznaczenia dyplomatyczne. Do auta wyznaczono jednego kierowcę z amerykańskim mundurem marines. Auto do 1981 roku stało w ukryciu. A po objęciu władzy przez gen. Wojciecha Jaruzelskiego został przekazany do jednostki antyterrorystycznej. Później miał być kupiony przez handlarzy z zamiarem wywiezienia auta z kraju. 



Łada 1500 Waz model 2106

Rok produkcji - 1981 r.




GAZ AA

Rok produkcji - 1939 r.
Silnik - 4-cylindrowy
Pojemność - 3225 cm3
Moc - 43 KM
Prędkość - 58 km/h

Gaz AA to lekki samochód ciężarowy, produkowany w latach 1932 - 1950. Używany do celów wojskowych przez Armię Czerwoną. Dwudrzwiowy. Napędzany silnikiem R4 o pojemności 3,3 litra. Skrzynia - 4 biegowa. Napęd tylny. Mechaniczne hamulce na obu osiach Oryginalnie auto było licencjonowaną wersją amerykańskiego Forda AA, identyczną z oryginałem. W czasie produkcji wprowadzano stopniowo własne modyfikacje. 

Podczas II wojny światowej produkowano wersję zubożoną - z jedna lampą przednią oraz z płóciennym dachem. GAZ AA powstawał w wielu wersjach - jako wóz strażacki, ambulans, pojazd konwoju więźniów. 

W 1949 r. jego produkcję przerwano, przenosząc ją do fabryk UAZ. Rok później zakończono produkcję modelu. Łącznie powstało milion egzemplarzy. 



 


BMW Isetta

Rok produkcji -  1957
Silnik - 1 cylinder
Pojemność - 298 cm3
Moc - 13 KM
Prędkość maks. - 85 km/h
Zużycie paliwa - 5,5 l/100 km





Isetta była produkowana na licencji włoskiej ISO z wykorzystaniem silnika motocyklowego BMW R-25. Był to najliczniej produkowane auto (160 000 sztuk) i najbardziej popularne w klasie najmniejszych, tanich samochodów na rynku niemieckim.



Fiat 600 Multipla

Produkcja - 1956 - 1965
Napęd - tylny
Silnik - 4-cylindrowy
Pojemność - 633 cm3
Moc - 20 KM
Prędkość maks. - 95 km/h
Zużycie paliwa - 7 l/ 100 km



Był to pierwszy na świecie mini Van. Jego konstrukcja bazowała na jednym z najmniejszych z produkowanych wówczas samochodów - Fiacie 600. Zgodnie z planami konstruktorów miał być używany jako taksówka. Auto 6-cio osobowe.



Fiat Topolino

Pojemność - 570 cm3
Silnik - 4 cylindrowy, chłodzony wodą
Prędkość - 13 km/h
Zużycie paliwa - 6 l/100 km



Fiat Topolino jest dziadkiem naszego polskiego malucha. 




Fiat 508 Balilla




Rok produkcji - 1934
Silnik - 4 - cylindrowy
Pojemność - 1100 cm3
Moc - 32 KM
Prędkość maks. - 120 km/h





 



BMW Wartburg Roadster

Produkowany w latach 1930 - 1931
Wyprodukowano - 150 egzemplarzy
Silnik - 4 - cylindrowy
Pojemność - 750 cm3
Moc - 18 KM
Skrzynia - 3-biegowa
Prędkość maks. - 90 km/h
Zużycie paliwa - 6,5 l/100 km
Masa własna - 410 kg
Przed wojną kosztował 2750 RM




NSU/Fiat 500 Karosserie Weissberg

Rok produkcji - 1939
Wyprodukowano - 300 egzemplarzy
Silnik - 4 - cylindrowy
Pojemność - 570 cm3
Moc - 18 KM
Skrzynia - 4-biegowa
Prędkość maks. - 90 km/h
Zużycie paliwa - 6 l/100 km
Masa własna - 410 kg
W 1939 r. kosztował 1970 RM

 



Polonez Atu oraz 1200 Łada Żiguli




Polonez analog prototyp

Rok produkcji - 1994
Wyprodukowano - 6 egzemplarzy
Silnik diesla - Citroen



FSR Tarpan


Produkcja w 1973 - 1994

Nadwozie - osobowo - towarowe, 2 - drzwiowe, ze skrzynią ładunkową mocowaną do ramy nośnej
Silnik - typ M20 (S-21), chłodzony cieczą, umieszczony z przodu,
Napęd - tylny
Moc - 70 KM
Skrzynia biegów - przekładniowa, 3-biegowa, synchronizowana
Prędkość maks. - 100 km/h
Masa własna - 1300 kg
Zużycie paliwa - 12,5-13,5 l/100 km

Tarpan był polskim samochodem rolniczym, produkowanym w Poznaniu jako FSR Tarpan oraz Tarpan Hooker do 1996 roku, a od 1997 r. do 2007 i ponownie od 2009 r. w Lublinie. W 1972 r. przedstawiono po raz pierwszy na świecie auto dostawcze ze ścianą oddzielającą kabinę kierowcy od skrzyni ładunkowej. Ścianę tą można było przesuwać i przewozić 2 osoby i 600 kg ładunku, albo 6 osób i 300 kg ładunku. Produkcję seryjną zaplanowano na 1000 egzemplarzy, rozpoczynając ją w 1973 r.



Durant model Six

Rok produkcji - 1932
Silnik - 6 - cylindrowy
Pojemność - 3394 cm3
Moc - 60 KM
Prędkość maks. - 130 km/h


William Crapo Durant był czołowym pionierem w produkcji samochodów w USA. Jako założyciel, menedżer i dyrektor zespołu fabryk General Motors postanowił stworzyć swoją markę. Nazwał ją od swojego nazwiska - Durant Motors Company. Pojazdy te nie zyskały popularności, ani nie należały do trwałych. Kryzys gospodarczy w USA skutecznie utrudnił funkcjonowanie fabryce Duranta, która w 1935 r. ogłosiła bankructwo.









Ford A

Produkcja - 1928 - 1932
Silnik -  3236 cm3
Moc -  40 KM
Prędkość - 100 km/h

Ford A był następcą słynnego Forda T. Wyposażono go w karoserię typu coupe, czyli 2-osobowa limuzyna z dodatkowym miejscem tzw. miejscem dla teściowej.   




Mercedes 170V Kabriolet B

Rok produkcji - 1938
Silnik - 4 - cylindrowy, rzędowy
Pojemność - 1697 cm3
Moc - 38 KM
Prędkość maks. - 108 km/h
Zużycie paliwa -  11 l/100 km

Mercedes - Benz 170V pokazany został w lutym 1936 roku na wystawie samochodów w Berlinie. Skierowany był do produkcji nieco wcześniej, w końcu 1935 roku. W porównaniu z wcześniejszym modelem 170W(15) z 6-cylindrowym silnikiem, typ 170V miał nieco słabsze osiągi techniczne. Było to skutkiem skierowania modelu do szerokiego grona odbiorców i przygotowania do masowej produkcji. Model ten odniósł wielki sukces marketingowy i stał się najliczniej produkowanym samochodem osobowym koncernu Daimler - Benz Ag do czasu wybuchu II wojny światowej. W latach 1935 - 1943 wyprodukowano 74 964 egzemplarze tego modelu. Stosowano różne karoserie - limuzynę 2- i 4-drzwiową, kabriolet - limuzynę 2- i 4-drzwiową oraz kabriolet typu A i B.

Samochodem, który możemy oglądać w Muzeum Motoryzacji i Techniki jeździła aktorka - Loda Halama.  





Oakland Greater Six

Rok produkcji - 1922
Silnik - 6-cylindrowy
Moc - 54 KM
Prędkość maks. - ok. 80 km/h




Packard - Standard Eight

Rok produkcji - 1930
Silnik - 8-cylindrowy
Moc - 90 KM
Prędkość maks. - ok. 145 km/h

Pierwszy samochód Packarda skonstruowali w 1899 r. bracia J.W. i W.D. Packard. Przez wiele lat, głównie w latach 20-tych i 30-tych, bardzo dobrze wykonane modele Packarda były pożądane przez znane firmy amerykańskie, np . Cadillac.



Praga Oświęcim




Rok produkcji - 1928
Silnik - 4-cylindrowy, w układzie V
Pojemność - 850 cm3
Prędkość maks. - 80 km/h
Zużycie paliwa - ok. 6 l/100 km



Jest to najstarszy polski pojazd montowany w Polsce w zakładach w Oświęcimiu na podwoziu czeskim. Wyprodukowano kilkaset egzemplarzy tego modelu. 


Renault Floryda



Adler Primus 1932r. 

Silnik - 4-cylindrowy
Pojemność - 1700 cm3
Moc - 38 KM
Prędkość maks. - 95 km/h

Adler (niem. orzeł) to była bardzo prężna fabryka, produkująca różnorakie pojazdy, poczynając od ciężarówek, poprzez samochody, po lokomotywy. Egzemplarz, który możemy podziwiać w Muzeum Motoryzacji i Techniki pochodzi z Zakopanego. W 1945 r. został zamurowany przez Burmistrza niemieckiego, aby nie dostał się w ręce Armii Czerwonej. Na światło dzienne wyjechał ponownie w 1983 r.





Citroen HY

Samochód dostawczy z nadwoziem typu furgon i bus. Produkowany przez koncern Citroen w latach 1947 - 1981. Citroen H nie miał swojego poprzednika, a powstał tuż po wojnie. Była to odpowiedź Citroena na potrzebę stworzenia cywilnych, niedużych i zwinnych ciężarówek o średnim tonażu.

Przez charakterystyczny wygląd nazywano go "Belmondo wśród aut dostawczych". Mimo to był chętnie kupowanym i lubianym autem dostawczym, co potwierdza długi okres produkcji i olbrzymia liczba wyprodukowanych egzemplarzy (473 289 szt.). Zastąpiono go dopiero modelem C25.




Pobieda





Rok produkcji - 1949



Pobieda stanowiła pierwowzór dla Warszawy M-20. Z j.rosyjskiego Pobieda oznaczało zwycięstwo, co w okresie wczesno-powojennym miało bardzo duże znaczenie. Wzorowana była na amerykańskim Fordzie. 


Mikrus MR-300

Produkcja - 1957 - 1960
Silnik - 2-cylindrowy, dwusuwowy
Pojemność - 296 cm3
Moc - 14,5 KM
Prędkość maks. - 90 km/h
Zużycie paliwa - ok. 5,5 l/ 100 km

Zakładano, że Mikrus będzie tanim, masowym autem. Ta jedna z nielicznych polskich konstrukcji samochodowych jest efektem współpracy WSK Mielec (odpowiedzialnym za nadwozie) i WSK Rzeszów (silnik). Wyprodukowano 1728 egzemplarzy. 
Pojazd ten bardzo dobrze się prowadził, dobrze zachowywał się na zakrętach. Hamulce zadowalały swoją efektywnością. Minusem zaś były małe, 10-calowe koła, które nie pozwalały na jazdę po większości tamtejszych dróg i ulic. Wewnątrz mieściły się 2 osoby dorosłe i 2 dzieci. Bagażnik auta znajdował się z przodu. Miał pojemność 200 dm3. Dostęp do niego był możliwy jedynie z wnętrza auta. 




Taxi Londyńska

Rok produkcji - 1965
Silnik - 4-cylindrowy, firmy Pekins
Pojemność - 2400 cm3
Moc - 60 KM
Prędkość maks. - 100 km/h

Samochód ten był produkowany wyłącznie na potrzeby Londynu. Kierowca był oddzielony od pasażerów szybą. Auto posiada już automatyczną blokadę drzwi. 



Papamobile Star 660

Papamobile był pojazdem papieża, używanym do oficjalnych przejazdów. zazwyczaj na krótkich trasach. Jego nazwa pochodzi od słów: papa - papież i mobile - samochód.

Papież Jan Paweł II podczas I pielgrzymki do Polski w 1979 r. poruszał się tym pojazdem zbudowanym w Fabryce Samochodów Ciężarowych w Starachowicach na bazie ciężarówki STAR. Auto zaprojektowano na życzenie papieża, który chciał podczas 1 podróży apostolskiej do Polski podróżować samochodem krajowym. Zabudowa została zaprojektowana przez artystę - Zbigniewa Gonciarza. Egzemplarz znajdujący się  w Muzeum Komunikacji i Techniki jest repliką, powstałą na bazie części z oryginalnego Papamobile z 1979 r., na potrzeby filmu biograficznego o papieżu.
Obecnie forma papieskiego samochodu zbliżona jest do zwykłego samochodu typu pick-up z tylną przeszkloną częścią. Konstrukcję auta specjalnie wzmocniono, a część tylną, w której zwykle przebywa papież dodatkowo opancerzono (od czasu zamachu na papieża Jana Pawłą II - 13 maja 1981r.). Papież Franciszek zrezygnował jednak z opancerzenia. 



Źródło:
źródło - Muzeum Motoryzacji i Techniki

13 komentarzy:

  1. Wow. Ale machiny. Pierwsza klasa. Nic tylko takimi teraz po ulicach pojeździć. A to prawda, że samochody w tamtych czasach bardzo rzadko się psuły? Bo coś słyszałem, że po sprzedaniu auta jego twórcy nie mieli z czego żyć, bo nic nie szwankowało, ani belka tylna do citroen, ani też kołpak w Fiacie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Chciałbym Wam polecić stronę https://kioskpolis.pl/jak-znalezc-najtansze-ubezpieczenie-oc/ . Strona jest poświecona ubezpieczeniom OC oraz AC. Dzięki niej dowiecie sie co ma wpływ na wysokosc ceny Waszeo ubezpieczenia .

    OdpowiedzUsuń
  3. Jestem pod wrażeniem. Świetny artykuł.

    OdpowiedzUsuń
  4. Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  6. W sumie te auta jak widzę faktycznie są stare i raczej żadnego z nich na drodze nie zobaczymy. Ja jestem zdania, że jeśli już mamy samochód to ważnym jest, aby był on sprawny. Jeśli przytrafi nam się awaria lub kolizja to warto zadzwonić po pomoc drogową https://pomocdrogowa.kolobrzeg.pl/ która nam zawsze pomoże.

    OdpowiedzUsuń
  7. Oj faktycznie takie auta to już dziś rzadkość i moim zdaniem raczej ich na ulicach nie zobaczymy. Jak dla mnie doskonałym nawykiem jest również posiadanie zawsze numeru do pomocy drogowej https://kuta-autoserwis.pl/ gdyż nigdy nie wiem kiedy może mi się ona przydać.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ogólnie faktycznie takie auta ciężko jest już spotkać i muszę dodać, że jak dla mnie to są prawdziwe unikaty. Ja interesuję się ogólnie motoryzacją i jestem zdania, że także ciekawą kwestią są ubezpieczenia. Jak nawet czytałem niedawno na stronie https://kioskpolis.pl/kradziez-pojazdu/ wo wiem nawet jak wygląda kwestia kradzieży pojazdu.

    OdpowiedzUsuń
  9. Jak najbardziej takie auta są bardzo fajne i ja również jestem zdania, że dość ważną sprawą jest to aby zawsze mieć kontakt do pomocy drogowej. W takich sytuacjach ja za każdym razem dzwonię do https://www.pomocdrogowalublin.pl/ i teraz już wiem, że było warto.

    OdpowiedzUsuń
  10. Dla mnie również bardzo ważną kwestią jest to aby właśnie wiedzieć która pomoc drogowa jest godna polecenia. Od siebie na pewno mogę polecić świetną pomoc drogową https://pomocdrogowa.i-koszalin.pl/ i jestem zdania, ze takie kwestie warto jest znać.

    OdpowiedzUsuń
  11. Co by nie mówić to tak jak wspominają poprzednicy samo wezwanie pomocy drogowej jest niezwykle ważną sprawą. Ja jeszcze od siebie chcę powiedzieć, że także jak coś zawsze możemy liczyć na https://holowanie.i-poznan.pl/ i to jest bardzo dobre rozwiązanie.

    OdpowiedzUsuń
  12. Kiedy potrzebowałem przetransportować duże meble, firma https://transport-gdansk.pl/ okazała się niezastąpiona. Ich profesjonalizm i dbałość o szczegóły były imponujące. Cały proces przebiegł gładko i bez żadnych problemów. Zespół był pomocny i bardzo kompetentny. Polecam ich usługi każdemu, kto szuka solidnego i rzetelnego transportu.

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie spodziewałem się, że awaria samochodu na odludziu może mieć tak pozytywne rozwiązanie, dopóki nie skorzystałem z usług https://pomocdrogowa.i-poznan.pl/. Ich ekipa przybyła szybciej niż przypuszczałem, a ich umiejętności i wyposażenie pozwoliły na szybką i skuteczną naprawę na miejscu. Co więcej, przekazali mi również cenne wskazówki, jak unikać podobnych problemów w przyszłości. Ich profesjonalne podejście sprawia, że warto im zaufać.

    OdpowiedzUsuń