Warszawa w skutek rozbiorów Polski
w końcu XVIII w., stała się ośrodkiem administracyjnym na peryferiach
mocarstw -najpierw Prus, później Rosji. Sytuacja taka sprawiła, że w XIX w. właściwie nie
mogła się rozwijać, tym bardziej po krwawo stłumionych powstaniach 1830r. i 1863r.
Wydawało się, że tych szans było jeszcze mniej. A jednak mimo tylu przeciwności Warszawa, w końcu
XIX wieku stałą się największym ośrodkiem miejskim i przemysłowym w Polsce. Utrzymała też pozycję kulturalnej, politycznej i gospodarczej
stolicy.
Warszawa, mimo ucisku politycznego i niewoli, po upadku powstania styczniowego, odzyskała swe siły. Odzyskała też status miasta stołecznego i umocniła swoją gospodarczą i kulturalną dominację w skali ogólnopolskiej.
Liczba mieszkańców zwiększyła się w
latach 1864 – 1914 ponad czterokrotnie! ostatecznie sięgając miliona. Dynamiczny rozwój gospodarczy
zmienił strukturę społeczno-zawodową ludności. Ukształtował się proletariat
wielkomiejski - robotnicy wielkich fabryk i wzmocniła się pozycja zamożnej burżuazji: kupców, bankierów i
przemysłowców. Zwiększyła się liczba drobnomieszczaństwa, a szczególnie właścicieli zakładów
produkcyjnych i usługowych.
Warszawa stała się miastem
wielokulturowym. Na ulicach oprócz polskiego można było słyszeć język rosyjski,
niemiecki, jidysz, rusiński, a także włoski, francuski.
Taka Warszawa sprzyjała rozwojowi również fotografii.
Konrad Brandel (1838 – 1920)
Jako uczeń gimnazjum interesował się już fotografią. Po
1858 roku opublikował obszerny tekst, gdzie popisał się znajomością literatury fachowej obcojęzycznej. Pozwoliło mu to podjąć pracę w pracowni Karola
Beyera. Własny zakład fotograficzny otworzył dopiero jesienią 1865 roku i prowadził go
do przełomu wieków. Fotografem był ponad 40 lat, a jego wyjątkowe
dokonania zapewniły mu trwałe miejsce w historii polskiej fotografii. Jako pierwszy wykonał zdjęcia Warszawy podczas lotu balonem (1865 rok).
Później zasłynął wykonując panoramę stolicy z najwyższego
punktu w mieście (1873 rok).
Jako pierwszy również zaczął systematycznie dokumentować stany chorobowe pacjentów warszawskich lekarzy oraz utrwalać wyjątkowe patologie z dziedziny medycyny. Za działania te otrzymał tytuł Fotografa Cesarskiego Warszawskiego Uniwersytetu (1875
rok). Wynalazł aparat fotograficzny nazwany fotorewolwerem (1883
rok), za który był nagradzany w Europie jeszcze przed otrzymaniem patentu (1889 rok).
Konrad Brandel idealnie łączył wiedzę i wyobraźnię. Jego zdjęcia pozwalają na szczegółową obserwację życia codziennego mieszkańców nie tylko Śródmieścia, ale także Woli, Mokotowa, Muranowa i Pragi. Brandel był zawodowcem, który całe życie poświęcił
fotografii.
Plac Trzech Krzyży z kościołem św. Aleksandra (ok. 1895) |
Na zdjęciu kościół św. Aleksandra po przebudowie, autorstwa architekta Józefa Dziekońskiego. W
czasie II wojny światowej został zburzony. Po wojnie odbudowano go, ale w pierwotnym, klasycystycznym kształcie, wg Piotra Aignera.
Pierzeja ulicy Nowy Świat (1870r.) |
Ulica Nowy Świat z
kamieniczką pod numerem 57, gdzie mieszkał Brandel. Po prawej, na parterze witryna i szyld
zakładu fotograficznego Brandla. Jesienią 1865 roku fotograf zaczął tu pracę
z Marcinem Olsztyńskim i Władysławem Brandlem.
Mieszkańcy Warszawy na Krakowskim Przedmieściu (ok. 1895r.) |
Brandel wykonał zdjęcie będąc wmieszanym w tłum.
Dworzec Kolei Warszawsko – Wiedeńskiej w Alejach Jerozolimskich (ok. 1890r.) |
Krakowskie Przedmieście i wylot ulicy Koziej (ok. 1890r.) |
Fragmenty panoramy Warszawy „zdjętej
ze szczytu wieży zamkowej z wysokości 134 łokci od bruku” (26
sierpnia 1873r.)
Brandel fotografował
miasto z platformy znajdującej się ponad hełmem wieży, wykorzystując rusztowanie ustawione wokół wieży zegarowej Zamku Królewskiego w Warszawie. Na 10 negatywach utrwalił stan
zabudowy stolicy, tworząc tzw. pełną panoramę.
Ze zdjęć wykonano drzeworyt (30cm x 288cm - według rysunku Adolfa Kozarskiego), który otrzymali prenumeratorzy tygodnika „Kłosy” na święta Bożego Narodzenia w 1875 roku. W opisie do niego zawarta była instrukcja
oglądania. Zalecano by nakleić drzeworyt na sztywną tekturę i połączyć jego skrajne brzegi. Powstały walec należało powiesić na sznurkach pod
lampą, wejść w okrąg i oglądać Warszawę obracając się wokół własnej osi.
Widok z placu Krasińskich na
kościół popijarski oraz wylot ulicy Długiej (ok.1885r.) |
Targ na Rynku Starego Miasta (ok.1885r.) |
Plac Ewangelicki (ok.1885r.) |
Plac Ewangelicki (obecnie
Małachowskiego), powstał z powodu budowy klasycystycznego kościoła projektu architekta Szymona Bogumiła Zuga (lata 70. XVIIIw.). Za kościołem widoczny jest pałac Towarzystwa Kredytowego
Ziemskiego (obecnie Muzeum Etnograficzne), a po lewej fragment okazałego pałacu Leopolda Kronenberga (obecnie nie istnieje)
Stan robót przy budowie kościoła
Wszystkich Świętych
na placu Grzybowskim (sierpień 1867r.) |
Budowa kościoła według projektu Henryka Marconiego, trwała niezwykle długo - ponad 30 lat. Brandel dokumentował proces jej powstawania. Fotografia ta jest jedną z najstarszych, które
dokumentują tę część miasta.
Ogród Saski fotografowany z gondoli
balonu (30 lipca 1865r.) |
Brandel zrobił trzy zdjęcia
podczas lotu balonem. Wystartował o godzinie 19.00 z Ogrodu Saskiego, przy pięknej
pogodzie. Zdjęcie obejmuje widok na wodozbiór, kopułę kościoła Świętej
Trójcy w oddali oraz dachy zabudowań przy Niecałej.
Start balonu z trawnika przed
Pałacem Kazimierzowskim, obecnie siedzibą Uniwersytetu Warszawskiego (1872r.) |
Na początku sierpnia 1872 roku
przybył do Warszawy kapitan Brunell, który zapraszał „do podróży napowietrznej chętnych niezwykłych wrażeń”.
Balon nazwany „Jules Fevre” przyciągnął tłumy na start balonu. Pierwszymi pasażerami byli trzej
dziennikarze, a wśród nich redaktor „Kuriera Warszawskiego”
Feliks Fryze
Widok z gondoli balonu na
zabudowania przy ul. Wierzbowej róg Senatorskiej oraz na Plac Teatralny (30 lipca 1865r.) |
Brandel fotografował podczas
podróży balonem zespół oficyn zazwyczaj
niebędących przedmiotem zainteresowania fotografów. Na zdjęciu, w głębi po prawej widoczna bryła Teatru Wielkiego, a po lewej zniszczony Ratusz, którego
przebudowa już się rozpoczęła.
Ogród Saski (1890r.) |
Ogród Saski został udostępniony
mieszkańcom od roku 1727. Pełnił funkcję parku miejskiego. Dzieci zostały sfotografowane nowoczesnym aparatem fotograficznym Brandla. Konstrukcja kamery pozwalała na
robienie z ręki ostrych ujęć poruszających się postaci.
Uroczystość położenia kamienia
węgielnego pod sobór św. Aleksandra Newskiego na placu Saskim (30 sierpnia 1894r.) |
Sobór zbudowany w latach 1894 – 1912, według projektu architekta Leontija N. Benois, przez Rosjan. Zdjęcie
wykonano z okna na piętrze pałacu Saskiego.
Karol Beyer (1818 – 1877)
Karol Beyer, Autoportret (1861r.) |
Przedsiębiorca, później właściciel zakładu fotograficznego (przy Krakowskim Przedmieściu róg Karowej). Twórca polskiej
profesjonalnej fotografii. W 1845 roku otworzył w Warszawie swoje pierwsze
atelier. Był fotografem przez 22 lata. W 1867 roku zamknął zakład fotograficzny, by
poświęcić się realizacji wydawnictw albumowych z fotografiami
zabytków, w technice fotodruku. Rozpowszechniał informacje o aktualnych wypadkach politycznych. Fotografował nowe
budowle Warszawy.
Więziony przez rosyjskie władze w twierdzy modlińskiej (1861 – 1862) za aktywność społeczną i zawodową. W październiku 1863 roku, został zesłany do Nowochoperska.
Do Warszawy powrócił na mocy amnestii w kwietniu 1865 roku, ale do końca życia został pod dozorem carskiej policji.
W 1865 roku wybudował kamienicę na rogu Krakowskiego Przedmieścia i Królewskiej, z bogatą dekoracją rzeźbiarską została zrujnowana podczas II wojny
światowej i nie została odrestaurowana.
Zdjęcia Karola Beyera obrazują
życie codzienne warszawskiej ulicy podczas manifestacji patriotycznych oraz
stanu wojennego w pamiętnym roku 1861, czego żaden inny zakład fotograficzny
wówczas nie utrwalił. Pierwszy wszechstronny fotograf Warszawy skutecznie
połączył praktykę rodem z atelier z fotografią plenerową, a fotografię naukową
z działaniem dokumentalisty-fotoreportera.
Widok z wieży kościoła św. Krzyża na Pałac Staszica (1861r.) |
Pałac był wtedy siedzibą uczelni,
a jej nazwa podana jest na fasadzie w języku rosyjskim i polskim:
Cesarsko-Królewska Medyko-Chirurgiczna Akademia. Po lewej stronie, pomiędzy
Oboźną i Alexandrya, widoczny jest Pałac Karasia. Zabytek z
elementami barokowego wystroju rozebrano w 1913 roku.
Widok z murów kamienicy Beyera,
budowanej na rogu Krakowskiego Przedmieścia i Królewskiej (1863r.) |
W centrum kadru kościół i klasztor
Wizytek. Po prawej fragment pałacu Tyszkiewiczów-Potockich (obecnie siedziba
Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego). Po lewej widoczna jest kamienica Wizytek pod numerem hip.
391, gdzie znajdowała się druga, pomocnicza, pracownia Beyera,
przeznaczona do wykonywania portretów zbiorowych. Drewniana dobudówka z
oszklonym dachem, jest
prawdopodobnie fragmentem tego atelier. Budowa kamienicy Beyera została
ukończona w 1864 roku, a w czasie II wojny światowej zniszczona i po 1945 roku rozebrana.
Krakowskie Przedmieście z kościołem św. Krzyża (1858r.) |
Przed fasadą kościoła nie ma
jeszcze figury Chrystusa dźwigającego krzyż. Na pierwszym planie scena z woziwodą, którego zaprzęg konny zatrzymał się przed hydrantem. Pierwsza sieć wodociągowa z
wodotryskami i zdrojami ulicznymi powstała zaledwie kilka lat wcześniej i była
ogromnym osiągnięciem miasta.
Widok z balkonu
zakładu fotograficznego Beyera na pałac Potockich przy Krakowskim Przedmieściu (1861r.) |
Balkon pierwszego pietra kamienicy
przy Krakowskim Przedmieściu róg Karowej był często wykorzystywany
do fotografowania życia codziennego na warszawskiej ulicy. W centrum pałac rodziny
Potockich, gdzie wynajmowano lokale
m.in. artystom. Obecnie pałac jest siedzibą
Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Na skraju kadru po prawej stronie
widoczny fragment rzeźby Syrenki wieńczącej bramę prowadzącą na ulicę Karową.
Fotograf dokumentował obraz
„oblężonej” Warszawy małym aparatem do zdjęć plenerowych,
który zakupił w 1860 roku. Był on przystosowany do klisz szklanych o
wymiarach 10 x 13 (określanych „kilkucalowymi”). Pozwalał na większą swobodę
przy wykonywaniu zdjęć. Z małych negatywów uzyskiwano odbitki większych
rozmiarów przy użyciu powiększalnika. Fotografię zaprezentowano w
paryskiej „L’lllustration” 9 września 1863r.
Widok przez
konstrukcje budowy pierwszego mostu stałego na Wiśle na Zamek Królewski w Warszawie (1863r.) |
Budowa mostu, projektu Stanisława Kierbedzia, była systematycznie dokumentowana przez Karola Beyera od września 1860 roku. Powstał pierwszy
polski dokument fotograficzny z realizacji inwestycji. Z rusztowań konstruowanych na
potrzeby budowy wykonano także panoramę lewobrzeżnej Warszawy.
Widok z balkonu zakładu
fotograficznego Beyera na plac Saski z oddziałami wojska rosyjskiego (po 14 października 1861r.) |
Maksymilian Fajans (1825 – 1890)
Maksymilian Fajans, Autoportret w atelier (1861r.) |
Kształcił się w Szkole Sztuk
Pięknych oraz w pracowniach artystów paryskich – założył nowoczesne
przedsiębiorstwo łączące sztukę z biznesem. Od 1862 roku zajął się fotografią i odtąd jego pracownia nosiła nazwę Zakład Artystyczno-Litograficzny i Fotograficzny
Fotografią zajmował się prawie 20 lat. Był głównie portrecistą oraz dokumentalistą, a o wysokim poziomie jego
dokonań potwierdzają liczne nagrody na
międzynarodowych wystawach. Jako fotoreporter dokumentował nowo powstające linie
kolejowe: warszawsko-terespolską i nadwiślańską, zapisując na szklanych
negatywach ówczesne pociągi, budynki dworców oraz mosty. Utrwalił wszystkie
stołeczne dworce kolejowe, które dzisiaj już nie istnieją. Dzięki takiemu zainteresowaniu stał się ważnym fotografem Pragi, gdzie powstały aż trzy stacje
początkowe kolei: petersburskiej (1862r.), terespolskiej (1866r.) i nadwiślańskiej
(1877r.). Wypracował własną technologię wykonywania odbitek fotograficznych,
uzyskując koloryt obrazu o czekoladowym odcieniu, odmienny od standardowej gamy
sepii.
W 1868 roku wybudował przy Krakowskim Przedmieściu 52 (obok Dziekanki)
okazałą kamienicę, w której pracował i mieszkał. Budynek został zniszczony
podczas II wojny światowej i nie został odrestaurowany.
Uroczystość otwarcia i poświęcenia
mostu żelaznego przy Nowym Zjeździe w Warszawie (22 listopada 1864r.) |
Budowa pierwszego mostu stałego na
Wiśle, projektu Stanisława Kierbedzia, trwała od roku
1860. Zastąpił on most łyżwowy, który często nie mógł służyć
mieszkańcom Warszawy i Pragi. Zdjęcie wykonano z piętra kamienicy przy
Krakowskim Przedmieściu nr hip. 366 (obecnie nie istnieje).
Plac Dzieciątka Jezus.
Przewożenie lokomotywy przez konny zaprzęg (1862r.) |
W tle widoczny jest budynek należący do Karola Fryderyka
Mintera, założyciela Zakładów Wyrobów Metalowych. Po lewej wylot ulicy
Mazowieckiej na Świętokrzyską. Plac, po przeniesieniu Szpitala Dzieciątka Jezus
w inne miejsce, nosił kolejno nazwy: Warecki, Napoleona, a obecnie Powstańców
Warszawy. Zabudowa widoczna na zdjęciu dziś już nie istnieje.
Położenie kamienia węgielnego pod
budowę Dworca Kolei Warszawsko – Terespolskiej na Pradze (okolice dzisiejszego Dworca Wschodniego (20 maja 1866r.) |
Zdjęcie wykonano po godzinie 13.00, kiedy na uroczystość przybył namiestnik Królestwa Polskiego hrabia Fiodor Berg. Wśród sfotografowanych
znajdują się: prezydent Warszawy generał major Kalikst Witkowskim, prezes Rady
Zarządzającej Towarzystwa Drogi Żelaznej Leopold Kronenberg, podpułkownik
inżynierii, p.o. dyrektora Tadeusz Chrzanowski. Po lewej widoczny pociąg z
parowozem Brassey, którym goście udali się do stacji
Miłosna. Pociąg z uczestnikami wydarzenia powrócił na Pragę o 17.30 i wtedy
fotograf obdarował hrabiego Berga gotową odbitką fotograficzną dokumentującą
wcześniejszą uroczystość.
Dworzec drogi żelaznej nadwiślańskiej na stacji Praga. Widok od strony torów kolejowych (1877r.) |
Strategicznym priorytetem carskich
władz była rozbudowa linii kolejowych łączących Rosję z
Królestwem Polskim. Linia kolejowa z Mławy przez Warszawę, Lublin i Chełm do Kowla na Wołyniu (obecnie
Ukraina) została oddana do użytku 17 sierpnia 1877 roku jako czwarta linia
kolejowa w Królestwie Polskim. O jej znaczeniu świadczy przebieg trasy,
łączącej rosyjskie twierdze w Warszawie, Modlinie, Dęblinie, Łucku, Dubnie i
Równem. Drewniany dworzec na stacji Praga został zniszczony podczas I wojny
światowej. Stacja Praga znajdowała się za rogatkami petersburskimi, za praskim
cmentarzem cholerycznym, w pobliżu Fortu Śliwickiego. Obecnie jest to rejon
ulicy Pożarowej.
Sala Wielka, zwana Aleksandrowską, w Ratuszu przy placu Teatralnym (1870r.) |
Ratusz warszawski przebudowano po
tym, jak uległ zniszczeniu wskutek pożaru wznieconego przez powstańców 18
stycznia 1863 roku. Za fotografie reprezentacyjnych
wnętrz nowego ratusza nagrodzono Fajansa Medalem Postępu na wystawie światowej
w Wiedniu w 1873 roku.
Cukiernia Lourse w Hotelu Europejskim (kwiecień 1872r.) |
Cukiernia Lourse, założona przez
Szwajcara Laurentego Lourse’a w 1821 roku, należała do najsłynniejszych
warszawskich firm cukierniczych. W 1872 roku firma, zarządzana wówczas przez
Jakuba Zamboniego, mieściła się w Hotelu Europejskim, w którym przetrwała
do 1944 roku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz