Warszawskie Stare Miasto wyróżnia się na tle europejskich starówek. elewacje budynków zostały wykonane w tradycyjnych technikach malarstwa ściennego, takich jak: al fresco, al secco i sgraffito. Sgraffita i polichromie prezentowane na wystawie powstały w latach 1953 - 1954, w ramach powojennej odbudowy Starego Miasta.
ul. Szeroki Dunak 9 Syrenka (sgraffito) proj. Witold Miller |
Starówka ozdabiana była takimi dekoracjami w XX wieku dwukrotnie. Po raz pierwszy w 1928 roku, z okazji dziesiątej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, i po raz drugi w 1953 roku - podczas odbudowy po zniszczeniach II wojny światowej. Sprzed wojny ocalały tylko dwa malowidła przedstawiające dziewczynka z dzbanami, autorstwa Zofii Stryjeńskiej, zachowane na narożnej kamienicy na Rynku Starego Miasta 13. Wczesną wiosną 1953 roku powołano zespół artystów malarzy pod kierownictwem prof. Jana Seweryna Sokołowskiego, w składzie:
- prof. Edmunt Burke
- Zofia CZarnocka-Kowalska
- Zofia i Roman Artymowscy
- Helena i Lech Grześkiewiczowie
- Jan Zamoyski
- Krystyna Kozłowska
- Grzegorz Wdowicki
- Halina i Leon Michalscy
- Hanna i Jacek Żuławscy
- Maria i Bohdan Urbanowiczowie
- Witold Miller
- studenci warszawskiej ASP
Artyści mieli zaprojektować i wykonać dekoracje malarskie i sgraffita na staromiejskich kamienicach. Prace przebiegały w szaleńczym tempie. Zakończenie pierwszego etapu przewidziano na 22 lipca tegoż roku, żeby zążyć na przypadającą tego dnia rocznicę ogłoszenia manifestu Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego. Wtedy to Stare Miasto, jako dzielnica mieszkaniowa, miało zostać przekazane mieszkańcom Warszawy. Kartony dekoracji, stanowiące wzór dla kompozycji, przygotowywano w odbudowującym się pałacu Rzeczypospolitej na placu Krasińskich, a następnie odrysowywano je na elewacjach, malowano i złocono. Co jest tematem przestawień na Starówce? Przede wszystkim afirmacja życia, ukazana zarówno w scenach z dnia codziennego, jak i z legend warszawskich oraz historii. Starano się też, aby przedstawienia wiązały się z przeznaczeniem lokalu w danej kamienicy, tak jak przy ulicy Piwnej 38, gdzie Turek z dzbankiem kawy i Chińczyk z filiżanką herbaty zapraszali do kawiarni "Gwiazdeczka".
ul Piwna 38 Turek z kawą (sgraffito) proj. Jan. Zamoyski |
ul Piwna 38 Chińczyk z filiżanką herbaty (sgraffito) proj. Jan. Zamoyski |
Autorzy dekoracji operowali wspaniałym rysunkiem, zróżnocowaną paletą barw i swoboą w oborze stylów minionych epok i współczeności. ekoracje staromiejskie tworzą spójny, harmonijny zespół i są o dziś najwiuększą plenerową galerią malarstwa w Warszawie.
Tradycyjne techniki malarstwa ściennego:
- Polichromia - wielobarwne malowidła zdobiące zewnętrzne ściany, stropy lub sklepienia budowli
- Al Fresco - technika polegająca na kładzeniu farb na mokrym tynku
- Al Secco - technika polegająca na rozprowazdaniu farb na suchym tynku
- Sgraffito - jedna z technik dekoracyjnych malarstwa ściennego, polegająca na pokryciu muru kilkoma warstwami tynku o odmiennych barwach i na częściowym zeskrobaniu warstw górnych za pomocą ostrych narzędzi. W ten sposób w wydrapanych partiach odsłania się kolor warstwy dolnej i powstaje dwu- lub kilkubarna kompozycja.
Alegorie
Rynek Starego Miasta 19 Alegoria Sprawiedliwości (polichromia) proj. K.Kozłowska, G.Wdowicki |
Rynek Starego Miasta 24 Alegoria zbiorów (polichromia) proj. J.S.Sokołowski, Z.Kowalska, J.Sempoliński |
Rynek Starego Miasta 12/14 Róg obfitości (sgraffito) proj. Helena i Leon Michalscy |
Rynek Starego Miasta 24 Róg obfitości, koło Fortuny (polichromia) proj. J.S.Sokołowski, Z.Kowalska, J. Sempoliński |
Scenki rodzajowe
ul. Szeroki Dunaj 8 Chłopcy z książką (polichromia) proj. K. Kozłowska |
ul. Szeroki Dunaj 8 Siedzący chłopcy i dziewczęta (polichromia) proj. K.Kozłowska |
ul. Szeroki Dunaj 8 Chłopiec i dziewczynka z latawcem (polichromia) proj. K.Kozłowska |
ul. Szeroki Dunaj 1 Muzykanci proj. G.Wdowicki |
Ornamenty
Rynek Starego Miasta 36 Przedwojenne sgraffito ornamentalne proj. Mariana Malickiego odrestaurowane po 1949 r. |
ul. Piwna, ul. Szeroki Dunaj Staromiejskie motywy geometryczne |
Ul. Piwna 47 proj. E.Burke |
Inskrypcje
ul. Świętojańska 13 Podpisy autorów (sgraffito) |
Rynek Starego Miasta 27 Pas kontuszowy (polichromia) proj. W.Miller |
Rynek Starego Miasta 3 Krótka historia cyrulika Jucha |
ul. Szeroki Dunaj 9 Podpisy autorów (sgraffito) |
Postacie
ul. Piwna 36 Kobieta z lustrem (sgraffito) proj. Z.Czarnocka-Kowalska współpr. M.Karpińska |
ul. Piwna 36 Kobieta (sgraffito) proj. Z.Czarnocka-Kowalska współpr. M.Karpińska |
ul. Piwna 36 Kobieta z koralami (sgraffito) proj. Z.Czarnocka-Kowalska współpr. M.Karpińska |
ul. Wąski Dunaj 3 Przekupka (polichromia) proj. E.Burke |
Rynek Starego Miasta 2 Piotr Skarga (sgraffito) proj. Hanna i Jacek Żuławscy |
Rynek Starego Miasta 4 Szewc z legndy o Bazyliszku (sgraffito) proj. K.Kozłowska, G.Wdowicki |
Rynek Starego Miasta 8 Muzykan t (sgraffito) proj. J.S.Sokołowski, Z.Kowalska, J.Sempoliński |
Fauna i Flora
Rynek Starego Miasta 18 Satyrowie (polichromia) proj. J.Zamoyski |
ul. Wąski Dunaj 10 Ptak (sgraffito) proj. J.Zamoyski |
Rynek Starego Miasta 8 Paw (sgraffito) proj. J.S.Sokołowski, Z.Kowalska, J.Sempoliński |
Rynek Starego Miasta 40 Bukiet kwiatów (polichromia) proj. J.Zamoyski |
Rynek Starego Miasta 40 Ptak (polichromia) proj. Jan Zamoyski |
Rynek Starego Miasta 40 Polichromia proj. Jan Zamoyski |
Projekty:
Projekt fasady dla ul. Szeroki Dunaj 9 Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie proj. W.Miller |
Projekt fasady Muzeum Adama Mickiewicza Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie W. Jastrzębowski |
Projekt sgraffita dla Muzeum Adama Mickiewicza Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie W. Jastrzębowski |
Dziewczyny z dzbanami
Polichromia podczas prac konserwatorskich lipiec 2015 r. |
Oczyszczanie polichromii lipiec 2015 r. |
Dziewczyny z dzbanami (polichromia) proj. Z.Stryjeńska powojenne sgraffito. proj. E.Burke |
Dziewczyna z dzbanem dolna polichromia w trakcie prac konserwatorskich sierpień 2015 |
Dziewczyna z dzbanem górna polichromia w trakcie prac konserwatorskich sierpień 2015 |
Źródło:
Wystawa - "Kolorowa Starówka"
Organizator wystawy - Biuro Stołeczenego Konserwatora Zabytków
Partner - Muzeum Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz